Het verhaal van onze afdeling bij Saxion

logo saxionVerhalen hebben in ons leven altijd al een centrale plek ingenomen, het is van alle tijden en culturen. Denk maar aan het voorlezen in bed van kleine kinderen, speeches bij belangrijke gebeurtenissen en mooie spannende verhalen bij het kampvuur. Verhalen zorgen voor magische momenten, voor verbondenheid en herkenning. Ze geven inspiratie of troost, roepen verwondering op of een bevrijdende lach.

Niet alleen in ons alledaags leven, maar ook in organisaties vertellen wij elkaar tal van verhalen. Sterker nog, velen zijn van mening dat organisaties verhalen zijn (1).  Daarmee wordt gedoeld op het feit dat organisaties slechts deels een tastbare vorm hebben (het gebouw, de apparaten, de fysieke verschijning van mensen), maar dat het grootste gedeelte van een organisatie zich in het hoofd van de mensen bevindt. Deze onderstroom vormt de organisatiecultuur. Organisaties die over een sterke cultuur beschikken, vertellen meestal ook ‘sterke’ verhalen. (2)

Op 8 oktober is de afdeling Academie Mens en Arbeid van Saxion aan de slag gegaan met het verhaal van hun afdeling. Met aandacht voor verschillende thema’s, zoals: de samenwerking, de successen, de leermomenten en de visie en missie. De 40 aanwezigen werden verdeeld over 5 groepen. Iedere groep verantwoordelijk om een deel van het totale verhaal te vertellen; het ontstaan, het verleden, het heden, de toekomst of het einde. Belangrijkste vereiste is dat het het verhaal ‘rond’ is: iedere tijdsperiode sluit naadloos aan op de periode ervoor én de periode erna. Ook tussen ‘Het einde’ en ‘Het onstaan’ (de wedergeboorte). Iedere groep was daarbij verantwoordelijk voor zijn eigen tijdssperiode en de verbinding met de voorgaande en vorige periode.

Iedere tijdsperiode gevisualiseerd op een flap, verbonden door waslijnen met de voorgaande en vorige periode:
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

In een uur gingen alle groepen aan de slag om hun deel van het verhaal te bedenken en de voorbereidingen te treffen om het op een creatieve wijze uit te beelden:
OverlegOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Met als resultaat: een spetterende voordracht met zelf uitgekozen muziek en zelfs een mooi gedicht:
OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

De middag had deze keer een feestelijk tintje met als belangrijkste doel verbinding tussen de teams en inspiratie voor de toekomst. De  werkvorm gaf veel inzichten in kwaliteiten en ontwikkelpunten die zichtbaar en bespreekbaar werden. Hoe werken wij in de teams samen? Hoe werken wij onderling samen? Waar lopen we tegenaan en waar willen we als team, afdeling en als organisatie in groeien? Leeft onze visie en missie voldoende binnen de teams? Genoeg vragen en boeiende thema’s om vervolg aan te geven!

Referenties:
1. Y. Gabriel, Storytelling in Organizations: Facts, Fictions and Fantasies, Oxford, 2000
2. L. Vincent, Legendary Brands: Unleashing the power of storytelling to create a winning marketing strategy, New York, 2002